شهردار تهران گفت: در حالی که خودروها
باید در اختیار شهروندان باشند، شهروندان اسیر خودروها شدهاند و زندگی
طبیعی و سالم را از ما گرفتهاند.
دکتر محمدباقر
قالیباف، شهردار با ابراز خرسندی از حضور اندیشمندان، اساتید، دانشجویان
داخلی و خارجی در این همایش گفت: رویکرد شهرداری تهران بهرهگیری از مشارکت
اهل فکر و صاحبان اندیشه و خرد در موضوعات مختلف است تا در تصمیمسازیها
به مدیریت شهری کمک کنند و ما را از آزمون و خطا بازدارند. وی افزود: نگاه
مدیریت شهری به مقوله مشارکت، یک نگاه صوری و مقطعی نیست، بلکه مشارکت
صاحبان اندیشه یک حرکت معنادار و تأثیرگذار بهشمار میآید. شهردار تهران
با اشاره به دغدغههای خود در زمان فرماندهی نیروی انتظامی کشور، ادامه
داد: یکی از دغدغههای اصلی من به عنوان خدمتگزار، تأمین امنیت عمومی و
اخلاقی در مرکز شهر تهران بود که وضعیت آن در گذشته، در شأن مردم تهران
نبوده است. وی ادامه داد: زمانی که به عنوان شهردار تهران قبول مسئولیت
کردم، توجه به شهر از بعد کالبدی نیز به دغدغههای من اضافه شد، از همینرو
طرح پیادهراهسازی خیابان 15 خرداد در گام اول مدنظر قرار گرفت، هر چند
در ماه اول اجرای آن فشارهایی زیادی از سوی افکار عمومی، مردم و رسانهها و
دیگران بر من وارد شد، اما من در برابر این فشارها، برگرفته از روحیه
جهادی و دفاع مقدس ایستادگی کردم. وی خاطرنشان کرد: پس از این، همه
شهروندان نتایج مثبت این تغییر را احساس کردند، کسبه از افزایش درآمد خود
رضایت پیدا کرده و شهروندان نیز طعم لذت قدم زدن و تفریح کردن در کنار هم
را دوباره در شهر چشیدند. قالیباف تأکید کرد: امروزه اوقات فراغت به موضوعی
شخصی بدل شده است، در حالی که از دیدگاه کارشناسان گذران اوقات فراغت به
صورت جمعی و عمومی باید مدنظر قرار گیرد و سبک زندگی پیاده کمک قابل توجهی
به آن میکند. وی تأکید کرد: خیابانها را باید از زیر چرخ خودروهای
غیراستاندارد خارج کنیم و تجربه موفق پروژه خیابان 15 خرداد موجب شد تا
شهروندان دیگر مناطق و خیابانها نیز خواستار آن شوند تا نسبت به خالی شدن
خیابانها از خودروها اقدامات لازم صورت گیرد. وی تصریح کرد: اگر مدیران در
تصمیمگیری و اندیشمندان در تصمیمسازی و مدیریت تغییرات جسارت داشته
باشند، با تدبیر میتوان این تغییرات را به نفع فرهنگ ایرانی و اسلامی و در
راستای ارتقای آرامش روحی و روانی شهروندان رقم زد. وی به گسترش خطوط
اتوبوسهای تندرو در خیابانهای انقلاب اسلامی، دماوند، آزادی و
ولیعصر(ع) اشاره کرد و افزود: پذیرش این خطوط هم ابتدا برای شهروندان سخت
بود. در ابتدا مورد پذیرش دیگران از جمله شورای اسلامی شهر نیز قرار نگرفت،
اما امروزه توسعه خطوط BRT مورد رضایت شهروندان قرار گرفته است و اکنون
خواست مردم، گسترش این خطوط به دیگر نقاط شهر تهران است. قالیباف ادامه
داد: ورود روزانه بیش از یک هزار خودرو به شهر، یکی از مشکلات عمده پایتخت
است که در پس این مسأله، قدرتهای زیادی وجود دارد. اکنون خودروها به حقوق
شهر و شهروندان تعرض میکنند بدون اینکه تبعات این تضیع حقوق مورد توجه
قرار گیرد. قالیباف تأکید کرد: اگر به دنبال یک شهر آرمانی هستیم، باید هم
بعد کالبدی و هم بعد روحی و روانی شهر را در نظر بگیریم و اگر شهروندان این
ابعاد را درک کنند و مورد پذیرش آنها قرار گیرد، افق روشنی در انتظار
تهران و شهروندان آن خواهد بود. در این مراسم با حضور شهردار تهران، دکتر
حسن حبیبی، رئیس بنیاد ایرانشناسی، دکتر حسین کلخورانی، معاون خدمات شهری،
دکتر سیدمحمد هادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی، دکتر سیدمحمدجواد
شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از دو جلد کتاب
تهرانشناسی قدیم و جدید رونمایی شد. همایش بینالمللی «زندگی پیاده در
شهر» روزهای 15 و 16 اسفند در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد برگزار
میشود.