هواداران دکتر قالیباف در کرمانشاه

سیاسی.فرهنگی.تحلیلی.خبری

هواداران دکتر قالیباف در کرمانشاه

سیاسی.فرهنگی.تحلیلی.خبری

پیوند با طبیعت از مهمترین نیازهای انسان است

شهردار تهران با بیان این که از مهم ترین نیازهای انسان پیوند با طبیعت است و شهرها ما را از طبیعت دوره کرده اند گفت : یکی از معیارهای مهم سنجش سلامت در یک شهر میزان فضای سبز و توسعه گل و گیاه آن شهر است که باید به این مساله به عنوان یک نیاز ضروری و نه یک موضوع تشریفاتی توجه کرد.

به گزارش خبرنگار "تهران سما" دکتر محمد باقر قالیباف صبح امروز در سومین جشنواره گل و گیاه تهران با بیان این مطلب گفت : هفته گذشته هفته منابع طبیعی و درختکاری بود که این سنت حسنه ای است که در فرهنگ ما ایرانی ها وجود داشته و مخصوصا با ورود اسلام به کشورمان به این موضوع تاکید بیشتری شده است ، چراکه اسلام به مساله محیط زیست توجه زیادی دارد .

وی با اشاره به زندگی شهری ، سکونت در آپارتمان های کوچک و بی نور ، تردد در خیابان های پرترافیک و پردود شهر و زندگی در شهر پر از استرس که در آن برخی خانواده ها نیز به صورت دو شیفت کار می کنند ، افزود : واقعیت این است که ما از زندگی هایمان به ویژه در کلان شهرها خیلی لذت نمی بریم ، در برخی مواقع نیز که می خواهیم خودمان را به طبیعت وصل کنیم این کار را به صورت مصنوعی انجام دادیم .

قالیباف با اشاره به این که باید توجه به این فرهنگ با توسعه فضای سبز و گل کاری شهرمان با گل های طبیعی انجام شود ، اظهار کرد : هدف ما ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی است که از مهمترین نیازمندی های این مساله فراهم کردن آرامش ذهنی و عینی در سطح شهر و در محیط های مختلف است که پیوند با طبیعت در این زمینه نقش کلیدی و اساسی خواهد داشت .

شهردار تهران با بیان این که حاشیه خیابان ها و بزرگراه های گل کاری شده ، احساس اضطراب و خستگی را به ویژه در مواقع بروز ترافیک از شهروندان دور می کند ، افزود : اگر شهروندان دست به دست هم دهند و مدیریت شهری پیوند عمیقی میان شهروندان با طبیعت ایجاد کند ، آرامش ذهنی و عینی به شهروندان هدیه داده شده و شادابی ، صمیمیت و نشاط به جامعه پر استرس شهری وارد می شود ، به این مساله باید به عنوان یک وظیفه نگاه کنیم .

قالیباف ادامه داد : اگر اصرار دارم سالانه چهار نوبت نمایشگاه گل و گیاه برگزار شود ؛ به دلیل رشد بازار گل و برای رونق این فرهنگ ، ایجاد رقابت ، افزایش کیفیت و فروش است چراکه فروش این محصول نیز باید اتفاق افتد و منطق اقتصادی را به دنبال داشته باشد .

وی با اشاره به این که باید مردم را با فرهنگ گل و گیاه آشنا کرده به گونه ای که در طی نمایشگاه 5 روزه نزدیک به یک میلیون از شهروندان از آن بازدید کنند ، گفت: وجود گل در سبد خانوار تقریبا متمایل به صفر است همانند پایین بودن میزان کتاب و کتابخوانی در سبد خانوار که در این زمینه هم دچار مشکل هستیم و اگر شهر را برای انسان ها می خواهیم مدیریت شهری باید تلاش کند کتاب و گل و گیاه را در سبد خانوار قرار دهد.

قالیباف تصریح کرد : اهمیت این مساله کمتر از اهمیت نان شب برای فرزندانمان نیست ، اما در بسیاری از زمینه ها اسراف می کنیم که باید هزینه های خود را اصلاح کرده و بخشی از هزینه ها را به این سمت ببریم .

شهردار تهران با بیان این که بخشی از مردم اگر هم صرفه جویی کنند باز هم قادر به افزودن گل در سبد خانوار خود نیستند و من این مساله را قبول دارم گفت : ما مکلف هستیم این فضا را برای شهروندان فراهم کنیم و به آن ها گل و گلدان صلواتی بدهیم اما آن ها نیز باید به کلینیک های گل و گیاه مراجعه کنند ، کسانی هم که توانایی اقتصادی دارند باید گل را خریداری کنند.

وی با تاکید بر این که بارها به مساله مشارکت پذیری اشاره کرده ام اظهار کرد : ما می توانیم در این شهر 5 میلیون گل و گلدان از دریچه و پنجره خانه ها بیاویزیم اما شهرداری توان تولید ، توزیع و نگهداری آن ها را ندارد ، اما بیش از دو میلیون خانوار در تهران داریم که اگر هرکدام سه گلدان از پنجره خانه شان بیاویزند ببینید که چه اتفاقی در شهر می افتد .

قالیباف به کمبود فضای سبز در جنوب تهران اشاره کرد و گفت : در این مناطق شهرداری باید به میدان آمده و این کمبودها را جبران کند . بسیاری از ما در محیط هایی بزرگ شدیم که با طبیعت انس داشتیم اما اکنون کدامیک از فرزندان ما در گلدان هایشان گل نگهداری کرده و وقت خود را در طبیعت سپری می کند ، بچه های امروز به این مساله نیازمند هستند و این کار کمی تدبیر ، توجه و فرهنگسازی می خواهد .

شهردار تهران به حضور مقام معظم رهبری در پادگان قلعه مرغی و سخنان ایشان اشاره کرد و گفت : ایشان اظهار داشتند توجه به فضای سبز یک اصل مهم در زندگی است ، ما می خواهیم انسان ها با آرامش زندگی کنند و به همین دلیل توسعه فضای سبز را یک اصل جدی می دانیم .

قالیباف ابراز امیدواری کرد تا در نشست بعدی گل و گیاه  معاونت خدمات شهری اقدامات اساسی در خصوص فرهنگسازی استفاده از گل و گیاه و حضور شهروندان در این مسیر انجام دهد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد