هواداران دکتر قالیباف در کرمانشاه

سیاسی.فرهنگی.تحلیلی.خبری

هواداران دکتر قالیباف در کرمانشاه

سیاسی.فرهنگی.تحلیلی.خبری

شهردارن تهران و هانوی دیدار و گفتگو کردند

قالیباف: شهرها باید هم جهت با دولت ها برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی تلاش کنند


شهردار تهران در دیدار با شهردار هانوی با بیان این که قاره آسیا دارای شرایط بی نظیری در زمینه کمیت و کیفیت نیروی انسانی است گفت : قدرت قاره کهن در حوزه های مختلف، در مراکز جمعیتی متمرکز است و این دلیل بسیار خوبی برای همکاری شهرهای آسیا برای رشد و پیشرفت است.

به گزارش پرتال داخلی شهرداری تهران، دکتر محمد باقر قالیباف در دیدار با آقای تائو شهردار هانوی که در محل شهرداری این شهر برگزار شد ضمن قدردانی از میهمان نوازی کشور ویتنام ، خاطرنشان کرد : مردم کشور ما مردم ویتنام را ملتی پر تلاش و مبارز می شناسند و وقتی نام ویتنام به میان می آید مردمی استقلال طلب و استکبار ستیز در ذهن ها تداعی می شود.

وی به اشتراکات فرهنگی بین دو ملت اشاره کرد و گفت : قرن جدید ، قرن پیشرفت در حوزه های اقتصادی و فرهنگی است و شهرها باید هم جهت با دولت ها در این راستا تلاش کنند .

شهردار تهران ضمن اعلام آمادگی شهر تهران برای انتقال تجربه های مفید و سازنده خود به شهرداری هانوی افزود : موضوعاتی نظیر مدیریت ترافیک ، محیط زیست ، بازیافت و ... چالش جدی بسیاری از شهرهای بزرگ است و این زمینه ها می تواند بسترهای مناسبی برای گسترش ارتباطات باشد.

بنیانگذار اجلاس شهرداران آسیا ابراز امیدواری کرد که روحیه تلاشگر و مثبتی که در دوره استقلال نزد دو ملت بزرگ ایران و ویتنام وجود داشته در دوران رشد و شکوفایی نیز پررنگ تر از قبل حفظ شود.

شهردار هانوی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از شهردار تهران به دلیل حضور در هانوی و همچنین تلاش برای همگرایی شهرهای آسیا و تشکیل مجمع شهرداران آسیا ، گفت : بسیار مایلیم که از تجربیات تهران در زمینه های مختلف مدیریت شهری استفاده کنیم .   

تائو افزود : شهر هانوی در سالهای اخیر دستاوردهای صنعتی ، اقتصادی و نوسازی زیادی داشته و رشد اقتصادی سالیانه ما حدود 10 درصد بوده است.

وی به دیرینه تاریخی و قدمت ویتنام اشاره و اظهار کرد : در دوره پیشرفت با چالش هایی مواجه هستیم و موضوع جمعیت موجب بروز مشکلاتی در زمینه ترافیک ، آلودگی هوا و ... شده است.

وی دیگر زمینه های مورد علاقه برای همکاری را فرهنگی اجتماعی ، اقتصادی و گردشگری خواند و ادامه داد : سفر شهردار تهران به طور حتم باب جدیدی در گسترش روابط دوستانه میان دو کشور خواهد بود.

تهران و هانوی خواهر خوانده شدند
توافق برای ساخت نماد یادبود دو پایتخت
شهرهای تهران و هانوی در پی انعقاد تفاهم نامه ای که به امضای شهرداران این دو شهر رسید خواهر خواهده شدند. دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران و تائو شهردار هانوی قرارداد همکاری های مشترک امضا کردند.

این تفاهم نامه در مراسمی رسمی با حضور مدیران ارشد شهر هانوی و هیئت شهرداری تهران به امضا رسید .

مهمترین محورهای این تفاهم نامه توسعه تبادلات و همکاری ها در زمینه مدیریت شهری ، برنامه ریزی شهری ، اقتصاد شهری ، خدمات شهری ، حمل و نقل و ترافیک ، و محیط زیست و همچنین حوزه های تجارت ، اقتصاد و تبادلات فرهنگی است .

 در حاشیه امضای این تفاهم نامه بنا به پیشنهاد دکتر محمد باقر قالیباف شهرداران دو شهر توافق کردند که بنای یادبودی به نام دو پایتخت در تهران و هانوی احداث شود.

قالیباف در دیدار رییس شورای شهر هانوی مطرح کرد :
اشتراکات فرهنگی و روحیه استکبار ستیزی ملتهای ایران و ویتنام ؛ زمینه ساز تعمیق مناسبات
شهردار تهران با اشاره به خواهرخواندگی دو شهر هانوی و تهران گفت : اشتراکات فرهنگی و روحیه استکبار ستیزی دو ملت بزرگ ایران و ویتنام می تواند زمینه ساز گام های مثبتی در جهت تعمیق مناسبات باشد .
دکتر محمد باقر قالیباف در ادامه سفر خود به پایتخت ویتنام در دیدار با خانم "دوان توان" رییس و تنی چند از اعضای شورای شهر هانوی تصریح کرد : علاقه مندی به گسترش مناسبات در سطح ملی و شهرها بین دو کشور وجود دارد و امیدوارم تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر به زودی و با حمایت دو طرف وارد فاز اجرایی شود.

بنیانگذار مجمع شهرداران آسیا با اشاره به این که قرن حاضر قرن قاره آسیا خواهد بود و کشور ویتنام نیز مسیر رو به رشدی را پیش رو دارد گفت : شهرها و مراکز جمعیتی آسیا با در کنار هم قرار گرفتن و تجمیع تجربه ها می توانند به نوبه خود در شرایط آینده آسیا نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد : در این بین نقش شهرها تکمیل کنند نقش دولت ها در گسترش روابط بین کشورها تلقی می شود.

شهردار تهران همچنین گفت : با برنامه ریزی سریع زمینه برگزاری هفته های فرهنگی دو شهر فراهم شود .

قالیباف خاطرنشان کرد : تجربیات ارزنده تهران به ویژه در حوزه های مهمی نظیر حمل و نقل عمومی و مترو ، محیط زیست و ...  در اختیار شهر هانوی قرار خواهد گرفت و امیدواریم این شهر مسیر پیشرفت را با شتاب افزون تری طی کند .

بر اساس این گزارش ، خانم دوان توان رییس شورای شهر هانوی نیز ضمن خوش آمدگویی و تبریک دستاوردهای کشور و ملت ایران گفت : علی رغم نوسانات زیاد در جهان ، خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران در یک وضعیت آرام و با ثبات قرار دارد و در حال سپری کردن دوره پیشرفت است .

وی افزود : جمهوری اسلامی ایران کشور توانایی است که در بسیاری از زمینه ها موفق بوده و به خوبی در حال تلاش برای عبور از تحریم های غرب است .

رییس شورای شهر هانوی با اشاره به این که ویتنام هم تحت تاثیر تحریم ها بوده و ما کاملا شرایط شما را درک کرده و شما را تحسین می کنیم گفت : خوشحالیم که با این شرایط ملت و کشور جمهوری اسلامی ایران در سطح بالایی قرار دارند.

"دوان توان" ابراز امیدواری کرد که سفر شهردار تهران به هانوی آغاز فصل جدیدی از روابط دوجانبه باشد و گفت : از امضای یادداشت خواهر شهری بین تهران و ویتنام بسیار خرسندیم و امیدوارم این تفاهم نامه به نحو مطلوبی پیگیری و اجرا شود .

وی به اشتراکات فرهنگی تهران و هانوی اشاره و اظهار کرد : دو کشور دارای مردمی کوشا و تلاشگر هستند و ما در حال تلاش هستیم که شهرمان را از نظر فرهنگی بسازیم .

رییس شورای شهر هانوی همچنین به برخی مشکلات شهرهای بزرگ نظیر آلودگی هوا ، آب و ترافیک اشاره کرد و گفت : امیدواریم بتوانیم از تجربیات تهران در این زمینه ها و همچنین زمینه های فرهنگی و گردشگری استفاده کنیم .

شایان گفت است در پایان این دیدار ضیافت شام رییس شورای شهر هانوی به افتخار حضور شهردار تهران برگزار شد.

 






































سخنان شهردار تهران و فرماندار بانکوک در حاشیه امضای تفاهم نامه

شهردار تهران : ارتباط شهرهای آسیا کمک شایانی به پیشرفت قاره کهن می کند / فرماندار بانکوک : تهران کانون فرهنگ است
شهردار تهران و فرماندار بانکوک در حاشیه امضای تفاهم نامه مشترک بین دو شهر در سخنانی بر گسترش روابط شهرها و تبادل تجربیات موفق تاکید کردند.

به گزارش "تهران سما" از بانکوک ، فرماندار بانکوک در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه تهران و بانکوک با بیان این که سفر شهردار تهران به این شهر به منظور حضور در سومین مجمع شهرداران آسیا نشانگر سطح بالای روابط  دو شهر است ، گفت : افزایش همکاری های تهران و بانکوک در بالاترین سطوح موجب افتخار ما خواهد بود .

وی خواهان انتقال تجربیات موفق تهران در زمینه های حمل و نقل و ترافیک ، فرهنگ و آموزش و ... به بانکوک شد و افزود : امیدوارم شهردار تهران تجربیات خود در راه اندازی و اداره مجمع شهرداران آسیا را نیز به ما منتقل کند .

فرماندار بانکوک ، دو شهر تهران و بانکوک را دارای اشتراکات فرهنگی زیادی دانست و ادامه داد : تهران کانون فرهنگ است و امیدوارم تفاهم نامه ای که امروز امضا شد به گسترش همکاری ها و تبادل تجربیات در آینده منتهی شود .

شهردار تهران نیز در حاشیه امضای این تفاهم نامه ضمن قدردانی از از طرف خود و سایر شهرداران حاضر در سومین مجمع شهری آسیا از حسن میهمان نوازی بانکوک خاطرنشان کرد : امیدوارم در زمان 2 ساله ای که مسئولیت مجمع شهرداران آسیا بر عهده بانکوک گذاشته شده ، شاهد دوره ای موفق باشیم .

وی افزود : دوره سوم مجمع شهرداران آسیا فرصتی تاریخی برای همه شهرهای آسیا به ویژه بانکوک خواهد بود.

قالیباف تفاهم نامه امضا شده بین دو شهر را فرصت مناسبی برای همکاری های ساختاری در زمینه های حمل و نقل شهری ، محیط زیست ، ساخت و ساز و .. دانست و ادامه داد : امیدوارم ارتباطات دو جانبه تهران و بانکوک در زمینه های ذکر شده و همچنین در حیطه مجمع شهرداران آسیا ادامه داشته باشد.

وی از قرن حاضر به عنوان قرن شکوفایی آسیا یاد کرد و گفت : انتقال تجربیات وهمکاری شهرهای آسیا بدون شک کمک شایانی به پیشرفت و شکوفایی قاره کهن خواهد کرد.

در این مراسم تفاهم نامه همکاری تهران و بانکوک به امضای شهردار تهران و فرماندار بانکوک رسیده و تبادل شد.

محمد باقر قالیباف در سومین مجمع شهرداران آسیا :


اجلاس شهرداران آسیایی می تواند زیر ساختی مهم برای برپایی جامعه آرمانی مبتنی بر تفکر پیشرفت و عدالت باشد
شهردار تهران گفت : عدالت همواره سبب پایداری هر پیشرفت و تداوم آن در جامعه بشری می شود و پر واضح است که چنانچه عدالت در تحول جامعه بشری نباشد ، پایداری در پیشرفت و ثبات نیز وجود نخواهد داشت .

به گزارش خبرنگار "تهران سما" از بانکوک ، شهردار تهران طی سخنانی در سومین اجلاس مجمع شهردارن آسیایی با بیان این که یکی از دغدغه های اصلی من در مدیریت شهری پی گیری اخبار و برنامه های نهاد نوپای مجمع شهرداران آسیا از مسئولین دبیر خانه اجلاس در تهران است ، گفت : هر بار که خبر جدیدی از فعالیت ها و پیشرفت های مجمع می شنوم به ضرورت وجود چنین نهادهایی برای پایداری مکان های شهری بیش از پیش امیدوار می شوم .

بنیان گذار مجمع شهرداران آسیا گفت : منطقه آسیا با ویژگی های بسیار برجسته از لحاظ طبیعی و محیط انسان ساخت که در سخنرانی اجلاس تهران به آن اشاره کردم نیازمند چنین نهاد قدرتمند در حوزه مدیریت شهری بود چرا که بیشترین و پرجمعیت ترین سکونت گاه های شهری جامعه بشری در این منطقه از جهان قرار دارد و این منطقه همواره با چالش های عظیم شهری مواجه است.

وی ادامه داد : در سال 2008 برای اولین بار در حین تألیف کتاب "ایران و دولت توسعه گرا" ایده های اولیه چنین نهادی در ذهنم شکل گرفت و به این نتیجه رسیدم که رویکرد پیشرفت و عدالت برای جامعه انسانی و به ویژه پایداری سکونت گاه های شهری در قرن بیست و یکم ، محتاج چنین نهادهای منطقه ای در جهان است و از آنجایی که تمام وجود خودم را متعلق به جغرافیای آسیا و تمدن این منطقه کهن می دانم با تمام امکانات سعی در شکل دهی به چنین نهادی کردم .

شهردار تهران خاطر نشان کرد : در این راه تمامی شهرداران کلانشهرهای آسیا من را در ایجاد این نهاد یاری کردند وشهردارانی همچون دوست صمیمی ام جناب اقای قدیر توبپاش شهردار محترم استانبول و فرماندار بانکوک با تقبل مسئولیت دوره ای و برگزاری اجلاس های آن ، بر تقویت این نهاد نوپا همت گماردند، که در همینجا تشکر و سپاس ویژه از تمامی شهرداران محترم دارم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش گفت : از نظر مفهوم ، پیشرفت عنصر محوری فلسفة تاریخ مدرن است که بر اساس این نگرش ، با نفی الگوی ایستا و سنتی در باب تاریخ ، انسان از طریق اعمال اراده وافزایش دانش خود عامل و سازنده جهان است و  موفق به کنترل محیط زندگی و طبیعت اطراف می شود.

وی افزود : در این مفهوم است که متقابلا ، پیشرفت منجر به  تکامل و تعالی انسان می گردد و می تواند انسان ها را در چارچوب  آموزه های سامان یافته و آراسته به ارزش های دینی در بستر هویت خودی ، موجب پیشرفت مضاعف نماید .

شهردار تهران ادامه داد : در نگاهی دیگر ، عدالت همواره سبب پایداری هر پیشرفت و تداوم آن در جامعه بشری می شود و پر واضح است که چنانچه عدالت در تحول جامعه بشری نباشد ، پایداری در پیشرفت و ثبات نیز وجود نخواهد داشت و عملا موجب توقف و یا کندی پیشرفت میگردد . زیرا ذات انسان از بی عدالتی گریزان است و هر پیشرفتی  که همراه با عدالت نباشد جز ناپایداری و تخریب چیز دیگری برای جامعه بشری به ارمغان نخواهد آورد.

قالیباف تصریح کرد : در قرن بیست و یکم هر روز بیش از گذشته عبارت "دولت کوچک" به گوش می رسد . بخش اعظم این شرایط تحت تأثیر تحولات تکنولوژیکی قرار دارد .در این تحولات نسبتاٌ نوظهور نقش ها و کارکردهای سنتی دولت ها  دگرگون شده است . برخلاف نگرشی که معتقد به زوال دولت  در سده جاری است ، دیدگاه من این است که دولت ها کماکان به عنوان بازیگر اصلی عرصه ملی و جهانی باقی خواهند ماند ، اما بسیاری از نقش ها، وظایف و کارکرد های خود را به سطوح محلی واگذار خواهند نمود.

شهردار تهران افزود : در چنین وضعیتی است که مکان های شهری به عنوان بازیگران محلی در سیاست های ملی ، منطقه ای و جهانی نقش آفرینی خواهند کرد . این فرایند نوین را می توان آغاز توزیع قدرت انحصاری که مدت ها در اختیار دولت ملی بوده در میان واحد های محلی و مردم مشاهده  کرد .

قالیباف با بیان اینکه این روند های جدید در قرن بیست و یکم سبب شکل گیری مشارکت مکان های محلی در شبکه های جهانی شده است ، گفت : با تکیه بر این رویکرد مشارکت فراگیر حکمرانی محلی در مقیاس ملی و فراملی همچون نقش آفرینی در نهادهای منطقه ای مانند اجلاس شهرداران آسیایی می تواند یکی از زیر ساخت های مهم بر پایی جامعه آرمانی مبتنی بر تفکر پیشرفت و عدالت باشد. 

وی افزود : در سپتامبر سال جاری اجلاس مجمع جهانی شهرها در کشور ایتالیا و در شهر ناپل برگزار شد. پیام این اجلاس " آینده کلانشرها در قرن بیست و یکم" بود. اندیشمندان و شهرداران و همچنین سازمان های محلی در این اجلاس با رویکرد های متفاوتی چالش های شهری را در قرن بیست و یکم مطرح کردند اما انچه که برای من مهم بود تقویت و گسترش حکمرانی محلی با رویکرد برنامه ریزی  رقابت جویانه بود . شاید به جرأت بتوان گفت دوره برنامه ریزی رفاه محور در مدیریت شهری به پایان رسیده است و هم اکنون در برنامه ریزی و مدیریت شهری رویکرد " رقابت جویی" مسلط شده است.

شهردار تهران ادامه داد : رقابت جویی مکان های محلی در مقیاس ملی و فراملی سبب رونق شهرها شده و خواهد شد ، اما این تحول عظیم چنانچه به محوریت عدالت دنبال نشود سبب شکل گیری ناپایداری گسترده در محیط های شهری خواهد شد. بنابراین تقویت حکمرانی محلی باید در راستای تقویت بنیان های رقابت جویانه، توأم با نگرش عدالت محور باشد در غیر این صورت هر گونه تحولی با چالش های اساسی مواجه خوهد شد . پس بیائیم با کمک یکدیگر حکمرانی محلی را با رویکرد رقابت جویی و محوریت عدالت توسعه دهیم . اینکار همواره بزرگترین دغدغه من است .

قالیباف تصریح کرد : به نظر می رسد در وضعیت کنونی نه تنها از تجارب شهرهای آسیایی برای کاهش چالش های شهری باید استفاده کنیم بلکه پیشنهاد می کنم دبیرخانه اجلاس در ارتباط مستمر با سازمان های جهانی تجارب موفق شهری را در زمینه رقابت جویی و عدالت جمع آوری و در اختیار اعضاء کلانشهرهای آسیایی قرار دهد.

بنیانگذار مجمع شهرداران آسیایی گفت : باید این موضوع مهم را هم یادآوری نمایم که هم اکنون در کلانشهر تهران تجارب بسیار ذی قیمتی از  حکمرانی محلی با رویکرد پیشرفت و عدالت فراهم شده است .  به همین دلیل قاطعانه می توانم بگویم که در 7 سالی که خدمتگزار شهروندان تهرانی بوده ام ، توانسته ام هم رویکرد محلی گرایی را بسط و توسعه و هم عدالت را گسترش دهم . به همین جهت کلانشهر تهران بیش از سال های گذشته در حوزه های اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی و فضایی به عدالت نزدیک تر شده است.

شهردار تهران در پایان ابراز امیدواری کرد این اجلاس در جهت اهداف خود و توسعه همه جانبه حکمرانی محلی با رویکرد پیشرفت و عدالت موفق باشد .

شایان ذکر است پس از سخنرانی شهردار تهران در سومین مجمع شهری آسیا مدال و لوح یادبود اجلاس سوم از سوی فرماندار بانکوک به دکتر قالیباف اهدا شد.

قالیباف : قرن 21 قرن بازیابی قدرت آسیا است

شهردار تهران و بنیان گذار مجمع شهرداران آسیا که به منظور شرکت در سومین دوره اجلاس این مجمع به بانکوک سفر کرده است ، با دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش پرتال داخلی شهرداری تهران، خانم دکتر هیزر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) و دکتر محمد باقر قالیباف ساعتی پیش در مقر سازمان ملل در بانکوک دیدار و گفتگو کردند . 

شهردار تهران در این دیدار با بیان اینکه شهرها باید بتوانند بین حوزه ملی و محلی تفکیک ایجاد کنند و با اصلاح ساختار به سمت مدیریت مطلوبتر مشکلات گام بردارند گفت : نهادهای بین المللی نظیر اسکاپ و یا مجمع شهرداران آسیا و ... در این راه می توانند با ارائه آموزش و انتقال تجربه های مفید مدیران شهری را همراهی نمایند.

قالیباف با اشاره به مشکلات فراروی کلانشهرهای جهان نظیر مهاجرت بی رویه ، آلودگی هوا ، حاشیه نشینی ، حمل نقل عمومی نامناسب خاطرنشان کرد : قرن 21 قرن شهرهاست و بیش از 50 درصد جمعیت جهان در این قرن شهرنشین خواهند بود و این رشد جمعیتی تدابیر خاص مدیریتی را می طلبد.

وی با بیان اینکه شهر تهران در طول دهه گذشته توانسته به صورت جهشی بر بسیاری از مشکلات فائق آید افزود : در زمینه هایی نظیر کنترل آلودگی هوا و تلاش برای کاستن آن ، اولویت دادن به حمل و نقل عمومی با تاکید بر مترو و بی آر تی ، گسترش بزرگراه های شهر و ... می توان گفت پایتخت جمهوری اسلامی ایران پیشتاز است .

بنیان گذار مجمع شهرداران آسیا ایجاد سرانه مناسب فضای سبز در سال های اخیر را از دیگر اقدام های مهم شهرداری تهران بر شمرد و ادامه داد : در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی افزایش مشارکت مردم مهم ترین رویکرد تهران بوده و طی سال های اخیر 374 پارلمان محلی در تهران تشکیل شده و تمامی امور مربوط به برنامه ریزی و اجرای فعالیت ها با مشارکت فعال مردم صورت می گیرد.

شهردار تهران در ادامه به دلایل شکل گیری مجمع شهرداران آسیا اشاره و کرد و گفت : در دهه دوم قرن بیست و یک ، 55 درصد تجارت جهان در آسیا رخ خواهد داد . از جهت منابع طبیعی ، منابع انسانی و تمدن و فرهنگ کهن نیز قاره آسیا سهم بزرگی در دنیا دارد و باید قرن 21 را قرن بازیابی قدرت آسیا دانست .

وی ادامه داد : همه سازمان ها و نهادهای محلی ، ملی و بین المللی در آسیا باید احساس کنند رسالت و وظیفه بزرگی بر عهده دارند و همه این ها موجب شد بنده و همکارانم در شهرهای آسیا تلاشی برای نزدیک کردن مراکز جمعیتی آسیا به یکدیگر را آغاز کنیم.

قالیباف تصریح کرد : موفقیت شهرهای آسیا در گرو مولد بودن در همه زمینه ها است.


خانم دکتر هیزر ، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این دیدار ضمن قدردانی از شهردار تهران با بیان دستاوردها و نتایج سفر اخیر خود به تهران و ارائه این گزارش در نشست آتی هیئت حاکمه اسکاپ ، گفت : تصمیم گیرندگان شهرها باید برای یافتن راه های مقابله با چالش های شهری و تبدیل شهرها به مراکزی هوشمند ، خلاق ، امن و قابل زیست تلاش کنند .

وی از ویژگی یک شهر خوب را قابلیت دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی دانست و افزود : سرمایه گذاری در این حوزه بسیار پر اهمیت است و بسیاری از موضوعات شهری به این بخش وابستگی مستقیم دارد .

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به شکل گیری مجمع شهرداران آسیا تصریح کرد : باید تلاش کنیم تجربیات خود در همه زمینه ها به ویژه موضوعاتی نظیر بحران ها و بلایای طبیعی به اشتراک بگذاریم.


نامه دکتر قالیباف به شهردار غزه ؛


جناب آقای رفیق مکی
شهردار محترم غزه

سلام علیکم
خبر تجاور و تعدی مجدد رژیم اشغالگر صهیونیستی به غزه ، موجب تاسف و تالم عمیق اینجانب و تمامی انسان دوستان و آزادی خواهان جهان گردید . متاسفانه این اولین بار نیست که این رژیم جعلی و اشغالگر به دور از هرگونه انسانیت ، حوادث غم انگیز و تلخی را رقم می زند . فجایعی که با قتل ، کشتار و به شهادت رساندن زنان ، مردان و به ویژه کودکان بی گناه و بی دفاع همراه است . جهانیان ، بارها صحنه های دلخراش جنایات رژیم نامشروع صهیونیستی را مشاهده گر بوده اند .

اینجانب به نوبه خود و به نمایندگی از شهروندان آگاه و مسلمان تهران ، ضمن محکومیت این قبیل جنایات ، از تمامی انسان های آزاده و به ویژه مسلمانان جهان می خواهم با محکوم نمودن جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی و اعلام برائت و انزجار از آن ، همبستگی و همدردی خود با شهروندان مقاوم و مظلوم فلسطینی بالاخص شهروندانی که در غزه و سایر سرزمین های اشغالی زندگی می کنند را اعلام داشته و از هرگونه تلاش و کوششی برای کمک رسانی و پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی و حامیان آن دریغ ننمایند . سرزمین یکپارچه فلسطین ، قدس شریف و غزه عزیز پاره تن اسلامند و ان شاء الله به زودی به سرزمین های اسلامی ملحق خواهند شد.

فرصت را مغتنم شمرده سلامتی ، عزت و توفیقات روز افزون جنابعالی و شهروندان محترم شهرتان و همچنین دوام و بقای فلسطین ، قدس شریف ، غزه و نهضت مقاومت را از خداوند منان مسالت می نمایم .


بیش از سایر حوزه ها نیازمند همکاری و همدلی اندیشمندان هستیم


مشاور شهردار تهران در امور بانوان گفت: در مقوله زنان و شهر بیش از سایر حوزه ها نیازمند همکاری و همدلی اندیشمندان هستیم .

به گزارش "تهران سما" ، زهرالسادات مشیر در این مراسم در جمع مدیران شهری، اساتید، کارشناسان و متخصصان حوزه زنان، با تسلیت ایام شهادت آقا اباعبدالله الحسین (ع)  خاطر نشان کرد: آرزو می کنم شور حسینی با شعور حسینی برای یکایک ما همراه باشد چرا که به نظر می رسد اگر این دو با هم قرین باشد زمینه ای را در سیری که آن بزرگوار باز کرده آغاز کند.

وی با اشاره به رویکرد جدید شهرداری تهران از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی گفت: یکی از فعالیت های که در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت، پرداختن به حوزه زنان بود زیرا درگذشته، این حوزه در شهرداری وجود نداشت و جای خالی آن احساس می شد.

مشیر ادامه داد: بنابراین اولین رویکرد و مسیر برای فعالیت زنان آغاز شد و تلاش ما این بود که  مسیر و بستر فراهم شده در زمینه های علمی و عملی متناسب با نیازها و مطالبات زنان شکل بگیرد.

مشاور شهردار تهران خاطر نشان کرد: در ابتدای تشکیل ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شورای هم اندیشی زنان متشکل از اساتید برجسته دانشگاه های تهران در اداره کل امور بانوان شکل گرفت که با هم فکری آنان اقدامات آغاز شد و بعدها  این شورا به شورای راهبردی تغییر نام داد.

مشیر با تاکید بر این که در فعالیت های شهرداری تهران در حوزه زنان سعی شده همه این فعالیت ها دور از نظر نخبگان علمی نباشد خاطرنشان کرد: این همایش حاصل یکسال سلسله نشست هایی است که با همکاری اساتید حوزه آغاز شده و امیدواریم این کار تداوم پیدا کند و پر بارتر شود.

وی در ادامه با اشاره به سبک زندگی ایرانی اسلامی که امروزه مطرح است گفت: وضعیت زنان در شهر، آسیب های که متوجه آنان است و خرده فرهنگی هایی که در حوزه آنان مطرح است همگی نشانگر توجه بیشتر به آنان است. به عبارتی توجه به این سبک می تواند علاوه بر رفع مشکلات، تنهایی آنان را  کاهش دهد و مشارکت جمعی در جامعه را محقق کند .

مشاور شهردار تهران در امور بانوان عنوان کرد: به نظر می رسد این همایش ها و نشست ها می تواند زمینه ها و بسترها را شناسایی کند و نقشه و راهنمایی برای مردم به خصوص زنان باشد.

وی در ادامه گفت: همه می دانیم که نقشه راهی به طور کلان در کشور وجود دارد که سعی شده اقداماتی برای زنان شکل بگیرد اما به نظر می رسد که ما نیازمند آن هستیم  که  نخبگان علمی و سیاسی در یک پیوند هم جانبه نقشه هایی را برای اقشار مختلف جامعه تهیه کنند تا به واسطه مطلوبیت ها و نیازهای جامعه و پلان هایی که طراحی شده شکلی را در جامعه متصور شویم که محیط زیست بهتر، زندگی منسجم تر و همراهی و همدلی کامل تری را برای جامعه شکل دهد.

مشیر افزود: به نظر می رسد که مباحث علمی و اجتماعی نیازمندهمدلی بیشتری است تا  بهتر با یکدیگر همفکری کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شاید بیشترین عاملی که کمبود آن در جامعه احساس شود، نبود مصداق هایی برای امید، وفاق و همدلی بیشتر و نوع  نگاه ما به زندگی باشد تا در حد امکان خودمان را در آن مسیر هدایت  کنیم.

 مشیر با بیان این که جامعه و نخبگان علمی در این مسیر می توانند نقش هدایت گری را  برای مردم ایفا کنند و به آنان در این زمینه کمک کند اظهار کرد: این موضوع باعث می شود شرایطی فراهم شود که بیش از پیش شاهد بالندگی و رشد و توسعه در آینده باشیم.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان در ادامه گفت: امیدواریم این نشست بتواند در این شهر شلوغ و پر تنش با توجه به وضعیت به وجود آمده و شتاب تغییرات به زنان کمک کند و جامعه را به سوی تعالی و رشد هدایت کند.

وی در پایان با تشکر  از کسانی که در این یک سال زحماتی را در این خصوص متحمل شدند گفت: از اساتید محترمی که همکاری و همیاری  بسیاری را با ما داشتند تشکر می کنم و امیدوارم که نتایج پرباری را برای جامعه اسلامیمان در پی داشته باشد.

در افتتاحیه همایش زنان و تولید ملی مناف هاشمی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران، ابتکار عضو شورای اسلامی شهر تهران، معدنی پور مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران و جمعی از اساتید متخصص و کارشناسان حوزه زنان  حضور داشتند.

استقبال بی نظیر اساتید و دانشجویان از اولین همایش زنان و زندگی شهری / زنان نقش اساسی، ریشه ای و زیربنایی در شهر تهران دارند

مشاور شهردار تهران در امور بانوان همچنین در اختتامیه اولین همایش علمی و پژوهشی  زنان و زندگی شهری از استقبال بی نظیر اساتید و دانشجویان از این همایش خبرداد و گفت: تاکنون 140مقاله در مدت کوتاهی ارسال شده است و این همایش در نوع خود بسیار متفاوت است.

زهرا السادات مشیر در خصوص این همایش افزود: این همایش نتیجه سلسله نشست هایی بوده است که در یک سال گذشته برگزار شده و طی آن یک سری سوالات در خصوص زنان پاسخ دهد.

مشیر ادامه داد: مقالات ارایه شده می تواند برای سیاست های کلانی که در حوزه زنان در شهر تهران اعمال می شود می تواند بسیار راه گشا باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در این همایش به این نکته که زنان تا چه اندازه می توانند در مدیریت شهری و در شهر تهران نقش داشته باشند پرداخته می شود گفت: بدون شک زنان می توانند نقش اساسی، ریشه ای و زیربنایی را در شهر تهران داشته باشند .

مشاور شهردار تهران در امور بانوان افزود: البته این مشارکت به تازگی آغاز شده و با توجه به رویکرد جدید شهرداری تهران یعنی تبدیل شدن از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی بستری خواهد بود برای رسیدن به این مقصود و هدف است.

مشیر با بیان اینکه نشانه ها و بازخوردهای بسیار خوبی از این اقدام شکل گرفته است گفت: به نظر می رسد که باید در این مسیر گام های موثری برداشته شود .

وی تاکید کرد : این همایش می تواند برای حل مسائل و مشکلات زنان بسیار راه گشا باشد و به دنبال آن حضور زنان را در جامعه همه جانبه تر، گستره تر وعمیق تر کند .

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اهداف شکل گیریهمایش گفت: تعامل با مراکز علمی، اندیشمندان علمی و نخبگان علمی از ابتدای شکل گیری مجموعه بانوان در شهرداری تهران در دستور کار ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بوده است.

مشاور شهردار تهران درامور بانوان ادامه داد: این سلسله نشست ها در گذشته نیز برگزار می شده البته در قالب و شکل دیگر اما امروزه به جهت ضرورت هایی که در خصوص حوزه زنان وجود دارد برگزار می شود و به دنبال آن این همایش به صورت کلان تر، وسیع تر و همه جانبه تر به عنوان زنان و زندگی شهری آغاز شده است.

دکتر مشیر در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تداوم این همایش و این که آیا این همایش در آینده نیز  برگزار خواهد شد گفت: بله صد درصد این همایش در آینده نیز برگزار خواهد شد .

وی افزود: شیوه ای که در برپایی این همایش و نشست ها شکل گرفته است از نوع برگزاری، شیوه بسیار جدیدی بوده است و دربررسی هایی که ما تاکنون انجام داده ایم چنین همایشی با چنین کیفیتی در خصوص زنان در سطح کلان و علمی برگزار نشده است بنابراین این کار کاملا در نوع خود منحصر به فرد است و قطعا می تواند با همین الگو تداوم پیدا کند و زمینه ای باشد برای این منظور که به تولید علم و شیوه های اجرایی آن بیانجامد.

مشاور شهردار تهران  در امور بانوان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص کیفیت این همایش گفت: کیفیت این همایش به جهت علمی در سطح بسیار بالایی است و دغدغه تمامی کسانی که در این همایش شرکت کرده اند موضوعات مربوط به زنان در شهر بوده است .

مناف هاشمی : همایش زنان و زندگی شهری باید دائمی، کشوری و بین المللی شود

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با بیان این که همایش زنان و زندگی شهری با محورهای بسیار عالی مطرح شده است گفت: قطعا این همایش در سال های آینده با مشارکت بهتر و ارائه  مقالات بیشتر به صورت دائمی برگزار خواهد شد.

دکتر سید مناف هاشمی با تشکر از برگزارکنندگان این همایش  افزود: برای اولین بار در حوزه مدیریت شهری است که این فرصت به وجود آمده تا همایشی به صورت علمی و پژوهشی برای بیان جایگاه زنان برگزار شود.

مناف هاشمی در ادامه گفت: انصافا گزارشی که همکارانم از این همایش ارائه دادند حاکی از آن است که این همایش اولین همایش علمی است که در کشور اتفاق افتاده است. به همین دلیل از خانم مشیر خواهش کردیم که بتوانیم چنین برنامه ای را در شهرداری تهران دائمی، کشوری و بین المللی کنیم.

وی افزود: زمانی که چنین فرصت هایی پیش می آید که ابهامات و سوالاتی در راستای زنان در قالب پژوهش و مقالات به دست آورد باید آن را  مغتنم شمرد.

معاون شهرداری تهران با اشاره به غنای فرهنگی این همایش گفت: از آنجا که در شهرداری تهران برگزاری چنین همایشی کمتر دیده شده باید از دکتر مشیر، امور بانوان، ستاد توانمندسازی و اساتیدی که درگیر این همایش بودند تشکر کنم.

مناف هاشمی در ادامه با بیان این که شهرداری تهران در 7 سال گذشته کاملا با برنامه عمل کرده است گفت: برگزاری این همایش نیز یکی دیگر از اقداماتی است که با برنامه ریزی انجام شده چرا که مدیران ارشد شهرداری تهران اهتمام  ویژه ای به پرداختن به حوزه اجتماعی دارند.

معاون توسعه و برنامه ریزی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: همین که  شهرداری تهران  از یک حوزه خدماتی به یک حوزه شهری پیش رفته است اقدام بسیار مهم و مثبتی است.

مناف هاشمی در ادامه با بیان این که در حوزه زنان از طریق شهرداری تهران و ستاد توانمندسازی گام های خوبی برداشته شده گفت:در سال های گذشته مجموعه های اختصاصی کمی برای زنان داشتیم اما اکنون  70، 80 درصد مجموعه ها به  زنان اختصاص دارد که  در مناطق 5 ،19  ،20 و ... اختصاص داده شده است.

وی با تشکر از بانیان این حوزه ادغان کرد: تلاش می کنیم که این همایش  را به عنوان یک همایش دائمی همانند همایش مالیه برگزار کنیم.

معاون توسعه و برنامه ریزی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به همایش مالیه که 6 سال پیش برگزار شد گفت:  همایش زنان و زندگی شهری نیز با محورهای بسیار عالی مطرح شده و قطعا در سال های آینده نیز با مشارکت بیشتر و ارائه مقالات برگزار خواهد شد.

به گفته مناف هاشمی اعتبارات برگزاری همایش به عنوان یک کار دائمی  دنبال خواهد شد تا زنان به عنوان 50 درصد از جمعیت کشور بتوانند مباحث مرتبط با خود را از این طریق پیگیری کنند.

وی در پایان از شهردار تهران، خانم دکتر مشیر و  تمامی کسانی که از این  برنامه حمایت کردند همچنین اساتیدی که در راستای مقالات کار کردند تقدیر و تشکر کرد

بررسی احداث پل با پایه های بتنی به جای پل فرو ریخته فتح

شهردار تهران گفت : احداث پلی قوی تر با پایه های بتنی به جای پل فرو ریخته فتح ، در دست بررسی قرار دارد.

به گزارش " تهران سما " به نقل از اداره کل روابط عمومی وبین الملل شورای اسلامی شهرتهران ، دکتر محمد باقر قالیباف که در پانصد و هشتمین جلسه شورا حضور داشت درخصوص ریزش پل فتح در هفته گذشته توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با تاکید بر اینکه باقی مانده پل فتح جمع آوری و پل جدید دیگری ساخته خواهد شد ، در خصوص علت حادثه گفت: در مجاورت پل فتح ، زیرگذر خط راه آهن تهران ـ تبریز درحال ساخت است که تغییر مسیر آب رودخانه از مسیر سیمانی به طرف گذر ماسه ای درجریان اجرای این پروژه و بارش باران و طغیان آب رودخانه و در نهایت شسته شدن پایه های پل راه آهن موجب شد پل فتح که در 30 تا 40 متری پل راه آهن قرار داشته از آثار تخریبی پل راه آهن مصون  نماند و پایه های پل فتح تخریب شود.

شهردار تهران با بیان اینکه پل فتح در سال 74 ساخته شده است افزود: با توجه به خاک منطقه ضروری است که پل دیگری با پایه های بتنی قوی تر ساخته شود که این مهم در دست بررسی است.

مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهرتهران نیز با اشاره به فرارسیدن ایام ماه محرم با ابراز امیدواری در پیمودن راه سرور شهیدان امام حسین (ع) تاکید کرد: انقلاب ما با رهبری امام خمینی (ره) از عاشورا و محرم شروع و به سرانجام رسید. همچنین پیروزی در دفاع مقدس نیز با پیروی از راه شهادت طلبانه امام حسین (ع) میسر شد.

وی افزود: امیدوارم مسلمانان فلسطین در نوار غزه نیز با بهره گیری از راه شهادت طلبانه عاشورایی به پیروزی دست یابند.

چمران در ادامه همچنین به روز جهانی یاد بود کشته شدگان جاده ای اشاره کرد و گفت: براساس آمار جهانی سالانه بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر در سوانح جاده ای کشته می شوند که سهم ایران از این آمار سالانه بیش از 24 هزار نفر است.

وی افزود: برای کاهش تلفات جاده ای باید تلاش هایی در خصوص افزایش استاندارد جاده ها، خودروها و قانونمند کردن استفاده کنندگان از وسایل نقلیه صورت گیرد.

علیرضا دبیر عضوهیات رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به تخریب پل فتح به ضرورت ایجاد واحدی برای نگهداشت اتوبان ها و پل هایی که در شهر ساخته می شود تاکیدکرد .

وی افزود: اگر واحدی برای نگهداری تاسیسات و ابنیه شهری ایجاد شود کمتر شاهد تخریب معابر و تاسیسات شهری خواهیم بود چرا که این واحد موظف می شود در طول سال تمام تاسیسات شهری را بازرسی و بازبینی کند و درصدد رفع نقایص آن برآید.

همچنین در ادامه جلسه سوال رئیس کمیسیون توسعه وعمران شورای شهر تهران در خصوص اقدام شهرداری منطقه 3 برای صدور مجوز ساخت به پلاکی واقع در خیابان آفریقا مطرح شد.

دکتر شکیب در جریان طرح موضوع با اشاره به سابقه چگونگی تغییر کاربری ملک از مسکونی به اداری و کسری بیش از 112 واحد پارکینگ آن افزود: خوشبختانه با طرح موضوع از سوی شورای شهر و پیگیری شهردار تهران ادامه ساخت این ملک تا تامین پارکینگ در فاصله 250 متری ملک متوقف شده است.

وی مجددا از شهرداری تهران خواست تا در خصوص اجرای این تصمیم مجددانه پافشاری کند چرا که درخواست دیگری مبنی بر ساخت پارکینگ در 60 درصد فضای آزاد ملک از سوی مالک مطرح شده است.

شکیب خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ملک از مصوبه باغات استفاده کرده بنابراین 600 درصد باقی مانده که حیات ملک است ماهیت باغ  را دارد.

دکتر قالیباف شهردار تهران نیز با تاکید بر اینکه اجازه چنین کاری داده نخواهد شد افزود: کمیسیون ماده 5 درسال 90 به این نتیجه رسیده است که ملک مذکور بایدکسری پارکینگ را در 200 متری پلاک تامین کند درغیر این صورت اجازه ادامه ساخت داده نخواهد شد.

وی در خصوص تغییر کاربری این ملک نیز یادآور شد تنها اجازه ای که کمیسیون ماده 5 برای این ملک صادر کرده تغییر کاربری از مسکونی به اداری بوده چرا که درمجاورت بانک قرار داشته است.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهرتهران نیز با اشاره به اینکه به تاخیر افتادن ساخت و سازها منجر به مسدود شدن برخی پیاده روها در سطح شهر می شود از شهردار تهران خواست تا تدبیری درخصوص آزاد سازی پیاده روها طی یک بازده زمانی مشخص صورت گیرد.

ابتکار در توضیح این درخواست گفت: با توجه به اینکه درخصوص تغییر چهره برخی پیاده روها در سطح شهر کارهایی صورت گرفته متاسفانه بحث اشغال پیاده روها توسط کارگاه های ساختمانی معضلی برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی افزود: اشغال برخی مسیرهای پیاده روها در پاره ای از موارد به بیش از 2 سال کشیده می شود و مردم به خصوص دانش آموزان مجبورند در خیابان ها ادامه مسیر بدهند.

ابتکار از شهرداری خواست تا برای ساخت و سازها زمان مشخصی در هنگام صدور پروانه درنظر گرفته شود تا شاهد اشغال بیش از حد پیاده روها نباشیم.

شهردار تهران نیز یادآور شد :به دنبال رفع این معضلات هستیم ولی بدانید که کم عرض بودن برخی خیابانها و معابر و پیاده روها مالکین را مجبور به اشغال پیاده روهای حتی کم عرض می کند.