هواداران دکتر قالیباف در کرمانشاه

سیاسی.فرهنگی.تحلیلی.خبری

هواداران دکتر قالیباف در کرمانشاه

سیاسی.فرهنگی.تحلیلی.خبری

منطق سیاست ورزی دکتر محمد باقر قالیباف

منطق سیاست ورزی دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران در فضای سیاسی امروز ایران چیست؟ او چه می‌گوید و چه می‌خواهد؟
در فضای کنونی سیاسی کشور و در میان گفتارهای مدیران سیاسی، این روزها جنس اظهار نظرات محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با بقیه متفاوت است؛ در شرایطی که منطق “هر که با ما نیست، برما است”، در میان سیاسیون بیداد می‌کند. اما قالیباف شیوه دیگری را در پیش گرفته است. شیوه ای کاملا اخلاقی و مدرن.
قالیباف ایفای وظیفه سیاسی را غیر از “سیاست‌بازی” می‌داند. او در تعریف “سیاست بازی” آن را خودپرستی، مقام‌پرستی، سودپرستی، فدا کردن مصالح جامعه در راه مسائل شخصی و دروغ‌زنی و دروغگویی می‌داند. در کنار این تعابیر از “سیاست بازی”، از نگاه وی، عمل سیاسی عین عبادت است.
قالیباف همواره سعی داشته و دارد در مسیر اصولی که پذیرفته است حرکت کند، اصولی که ریشه‌های آن را باید در جهاد و عرصه دفاع مقدس یافت. در همین راستا است که سخنان قالیباف در فضای حاکم، نشان دهنده نوعی نارضایتی و انتقاد از عملکرد مدیران جامعه است، سخنانی که نشانگاه آن متوجه اکثریت گروه های سیاسی و حتی نهاد‌های دولتی و غیر دولتی است

وی در این راه به شدت با ریا کاری و مظاهر ریا سر ناسازگاری دارد و ریاکاران و دغل بازان عرصه سیاست را نامردان و سوء استفاده کنندگان از دفاع مقدس می داند و جنگ ندیده ها را، مهمترین گروه در تحریف انقلاب، آرمانهای انقلاب و دفاع مقدس خطاب می کند.
قالیباف، خدامحوری را امری پایه ای در حرکت همه افراد در دفاع مقدس می‌داند و ریاکاری و غلو را به عنوان یک آفت معرفی می نماید.
فرمانده روزهای نه چندان دور جبهه های حق علیه باطل، در مقابله با ریاکاری و غلو درباره فرهنگ ایثار و دوران جنگ معتقد است: «غلو کردن باعث عدم انتقال فرهنگ اصیل دفاع مقدس و ایثارگری به نسل امروز می‌شود و نباید مهمترین معروف ما در انقلاب و نظام ابزار دست افراد شود.»
شهردار تهران سعی می‌کند درباره جنگ و کشور پس از آن صادقانه سخن بگوید. او دستاوردها را بیان می‌کند و ضعف ها را نادیده نمی گذارد: «هدف و شعار اصلی امام خمینی(ره) این بود که حکومت دینی و فرهنگ دینی تنها راه تأمین همزمان دنیا و آخرت مردم است و باید صادقانه بگویم که پس از گذشت سی سال، ما در این هدف موفق نبوده‌ایم.»
او در برابر چاپلوسان انقلاب و جنگ موضع دارد و با انتقاد از “لفاظی‌های برخی درباره جنگ”، معتقد است: «انقلاب، ولایت و دفاع مقدس ما نیازمند خرافه‌گویی، زیاده‌گویی، تملق و حرفهای غیر واقعی دیگران نیستند؛ زیرا اگر این ارزشها همانگونه که هست گفته شود و معرفی شود؛ برای گرایش جامعه و نسل های نو کافی است.»
در طول یکی، دو سال اخیر شهردار تهران بارها بر موضع مقابله با تندروی و کند روی تاکید کرده است: «در ادبیات دینی ما آمده است که انسان جاهل را نمی‌بینی، مگر آنکه یا افراط‌گراست و یا تفریط‌‌ ‌گر. به نظرم این روزها اگر مسائل را با افراط و تفریط تحلیل کنیم، حتما رفتار جاهلانه هم نتیجه آن خواهد بود. به نظر من مسائل امروز و فتنه‌های اخیر، مسائل ساده‌ای نیستند.»
به گفته قالیباف وقتی که افراط و تفریط پیش می آید، اولین نتیجه این است که افراط و تفریط کنندگان درک و فهم درستی از انقلاب ندارند و اگر هم این درک در آنها وجود دارد هوای نفس، قدرت طلبی و … جلوی چشمشان را می گیرد.
اهمیت اقتصاد و رسیدگی اساسی و اصولی به اقتصاد جامعه و نیازهای معیشتی مردم، نیز یکی دیگر از مهمترین دغدغه ها و موضوعات مورد توجه قالیباف محسوب می گردد. شهردار کنونی تهران پس از انتخابات ریاست جمهوری بارها، درباره وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور هشدار داده است، وی در درآن مقطع به صراحت گفت: «بدون تعارف می گویم که یکسال است، که گویی کار در کشور تعطیل شده است. از پارسال همین موقع همه آماده شدند برای انتخابات و آن رویداد و افتخار بزرگ به وقوع پیوست، اما متاسفانه پس لرزه های آن همچنان ادامه دارد. به راستی چه کسی پاسخگوی این یکسال وقت و سرمایه کشور است؟»
قالیباف چالش‌های مدیریتی را از مهم‌ترین و اساسی‌ترین چالش‌های کشور می داند. و از مدیریت به عنوان الگوی حلقه مفقوده الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یاد می کند. قالیباف که خود در سپهر مدیریت سیاسی کشور، به مدیری “عملگرا” و “مرد عمل” شهرت دارد؛ با بیان اینکه “بزرگترین خدمت به جامعه این است که مدیرانی که در راس امور هستند کمتر حرف بزنند و بیشتر عمل کنند.” معتقد است: «وقتی مدیر حرف بزند و کار نکند، هرچه قدر هم که حرف خوب بزند اثر وضعی اش به انحراف بردن جامعه و مدیریت است.»
بدون شک قالیباف پس از انتخابات ریاست جمهوری، با اتخاذ رویکردی میانه و تلاش در جهت حفظ آرامش کشور حرکت کرده است. همین رویکرد نیز او را تبدیل به چهره‌ای کرد، که هم مورد انتقاد بسیاری از اصولگرایان بود و هم از جانب اصلاح‌طلبان نقد می‌شد. شهردار تهران در این مدت به گونه‌ای عمل کرده است؛ که مرز اصولگرایان با اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود. او رفتارهای هر دو طرف منازعه را مورد نقد قرار داد. از حوادث عاشورا اعلام انزجار کرد، از آسیب دیدگان پس از انتخابات دلجویی نمود، بر طبل وحدت کوبید، به گسترش فضای تهمت و افتراء هشدار داد، قائل به حق اعتراض برای معترضین بود، اما نه در خیابان‌ها بلکه در چهار چوب‌های قانونی، انزجار خود را از فضای غبار آلود فتنه از سویی و تنفر خود را از جریانات انحرافی از سویی دیگر اعلام و در محکومیت جریانات باطل اینچنینی از هیچ کوششی فروگذار نکرد.
او که خود راوی فتح و خون است، با الهام از همان فرهنگ پاک دفاع مقدس، امروز در برخورد با خطر جریان انحراف و فتنه، بیش از همه خود را به پاسداشت آن خونها موظف می بیند. او می داند که امروز شهدا بیش از هر روز دیگری شاهد و ناظر رفتار، کردار و گفتار مرد آن روزهای خون و حماسه هستند. و در این مسیر است که ماندن و استمرار حرکت در خط ولایت را نصب العین مسیر خود قرار داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد