بهگزارش «شهر» بهنقل از روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمد باقر قالیباف صبح امروز ـ شنبه، 26 آذر ـ در مراسم بهره برداری از پلهای ارتباطی بزرگراه شهید باکری به باند شمالی آزاد راه تهران ـ کرج با بیان اینکه در ماه محرم و صفر فضا متفاوت میشود و دلیل آن نیز ارادت مردم ما به نهضت امام حسین (ع) است، گفت: در این ایام جوانان ما نیز تلاش دارند که هم بخش حماسی و عاطفی عاشورا را مورد توجه قرار دهند و هم شناخت و معرفت بیشتری نسبت به عاشورا پیدا کنند.
او افزود: امام حسین (ع) وقتی حماسه عاشورا را رقم میزدند اساس آن را امر به معرف ونهی از منکر قرار دادند و مهمترین تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در هر جامعهای آن است که اجازه ندهد که جای ارزش و ضد ارزش جابهجا شود و چیزهایی که در جامعه بد است، خوب جلوه کند و امام حسین (ع) نیز در فلسفه عاشورا از بدعت گذاری در دین جلوگیری کردند.
نگذاریم ارزشها جابهجا شود
شهردار تهران تصریح کرد: فلسفه نهضت امام حسین (ع) آن بود که یزیدیان نتوانند عقل و عقلانیت و فرصت فکر کردن را از مردم بگیرند. امر به معروف و نهی از منکر این ارزشها را در جامعه احیا میکند و امیدوارم در جامعه اسلامی ما نیز همچنان که مباحث حماسی و احساسی عاشورا که در تاریخ انسانیت بی نظیر است مورد توجه قرار دارد بهبعد شناختی آن نیز توجه شود و اگر فردی در جامعه با صداقت سخن بگوید او را مورد تمسخر قرار ندهیم و هر کسی که با دوز کلک و دروغ کار را پیش برد بگوییم انسان زیرک و پختهای است.
قالیباف افزود: وقتی ارزشها در جامعه جابهجا شود، صداقت به عنوان ساده اندیشی مطرح و نیرنگ و دروغ کیاست و سیاست میشود.
محمد باقر قالیباف با بیان این که نهضت امام حسین (ع) اتفاق افتاد تا اجازه ندهد دین جدش که بر مبنای صداقت و اخلاق است از مسیر خارج شود و کسی مانند یزید در صدر حکومت اسلامی بنشیند و همه منکرات را به عنوان خوبیها در جامعه اسلامی بسط دهد، گفت: همه ما باید از عاشورا دو نکته را یاد بگیریم که آن هم خوب زندگی کردن و خوب مردن را درس میدهد و این درس آزادی است که از سرور شهیدان میگیریم و قطعا انسان هایی که خوب زندگی کنند خوب نیز میمیرند.
شهید باکری تربیت شده فرهنگ عاشورا بود
او با بیان اینکه شهید باکری تربیت شده فرهنگ عاشورا بود و هم خوب زندگی کرد و هم خوب زندگی را بدرود گفت، اظهار کرد: از خانواده شهدا و جانبازان می خواهیم که دعا کنند تا خداوند ما را یک لحظه به حال خود وا نگذارد و در مسیر اهل بیت (ع) و انقلاب اسلامی که ریشه در فرهنگ عاشورا دارد سربازی کنیم و آرمان های امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری پیش ببریم.
شهردار تهران در ادامه ضمن تشکر از همه دست اندرکاران این پروژه و شهروندانی که در مدت اجرای پروژه زحمات زیادی را متحمل شدند گفت : یکی از معضلات این پروژه بحث مربوط به روشنایی آن بود که قوانین و ضوابط روشنایی اتوبان ها را بر عهده شهرداری نگذاشته است اما با توجه به اهمیت روشنایی برای چنین پروژه هایی و اینکه مردم می خواهند تا کار تمام و کمال تحویل آنان داده شود موضوع در دست پیگیری است و امیدواریم به زودی معضل روشنایی آن برطرف شود.
او با اشاره به نقش این پروژه در تسهیل ترافیک گفت: این اتوبان وقتی میتواند کارایی داشته باشد که به بزرگراه کرج متصل شود و همه دسترسیهای آن ایجاد شود که با تلاش هایی که انجام شده تقاطع آزادگان و تقاطع وردآورد باز شده و مجموعه اتوبان شهید باکری نیز تا اول سال آینده باز خواهد شد.
بهدنبال ایجاد زیر ساختهای اساسی هستیم
قالیباف با بیان اینکه در همه نقاط شهر بهدنبال ایجاد زیر ساختهای اساسی هستیم افزود: با این باور کارهای کوتاه و ضربتی را دنبال نمیکنیم هر چند که برخی نیازهای شهر و شهرداری چنین است.
او تصریح کرد: شهر زمانی می تواند پایدار باشد که زیر ساخت های آن مهیا شود و سال آینده بر اساس طرح جامع عمرانی شهر تهران همه بزرگراه ها تقاطع ها و رینگ داخلی و خارجی شهر به اتمام می رسد.
شهردار تهران ادامه داد: البته این کار به معنای آن نیست که ترافیک برطرف شود چرا که بخشی از موضوعات رابطه منطقی با هم ندارند و تا زمانی که بین ورود و خروج خودرو در شهر تناسبی وجود نداشته باشد هر چه اتوبان و پل بسازیم خاصیتی ندارد.
پلاک شدن سالیانه 400هزار خودرو در پایتخت
شهردار تهران خاطرنشان کرد: سالیانه در تهران چهارصد هزار خودرو پلاک می شود و با این سرعت کارهای عمرانی آن طور که باید مورد بهره وری مردم قرار نمی گیرد و معضل آلودگی هوا را هم همچنان نیز داریم.
قالیباف افزود : مصمم هستیم که به زیرساخت های شهر توجه کنیم و امروز در حوزه عمرانی اگر یک دهه قبل برای تهران کار تونل کردن در بخش های مترو حمل و نقل و تاسیسات یک طرح بود می دیدیم که برخی می گفتند به دلیل جنس خاک تهران و آبهای زیرسطحی حفاری ممکن نیست اما امروز در همان شرایط شاهدیم که کارهای زیرساختی برای مترو تاسیسات و حمل و نقل در ابعاد فنی، اقتصادی و زمان مقرون به صرفه است.
ما به فضاسازیها توجهی نداریم
او در ادامه با اشاره به برخی جوسازیها در مورد پروژه های اجرا شده گفت: در مورد تونل توحید آنقدر جو سازی کردند که برخی از من می پرسیدند وقتی از زیر تونل عبور می کنیم مطمئن باشیم یا نه که من در پاسخ به آنها میگفتم تونل توحید افتخار مهندسی کشور است و من فقط آن را پشتیبانی کردم و هر که این پروژه را تضعیف میکند زحمات مهندسی کشور را نادیده گرفته است. هر چند که ما به این فضاسازیها توجهی نداریم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه ایجاد زیرساختها با سرعت در حال انجام است، گفت: وضعیت غرب تهران نسبت به شرق بهتر است و قطعا الویت شهرداری شرق تهران نسبت به غرب است هر چند که شهروندان منطقه شاهد هستند که با این حال کار شهرداری در این قسمت نیز متوقف نشده و با شتاب بیشتری نسبت به قبل ادامه دارد.
توجه بهآسیبهای اجتماعی در اولویت است
او در ادامه توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی را از موضوعات جدی شهرداری دانست و گفت: شهرداری تهران شاید در گذشته به حوزه آسیبهای اجتماعی در شهر توجهی نداشته اما در این دوره توجه به این موضوع و به ویژه مواد مخدر و اعتیاد که ریشه در بیکاری دارد و مسئولیت آن بر عهده سایرین است در الویت شهرداری است و ما امروز در شهرداری ایجاد بستر برای اصلاح این موضوعات را به طور جدی دنبال می کنیم و بحث هایی مانند کودکان فرار، بی خانمانها، زنان سرپرست خانوار وغیره به طور جدی مورد توجه ما است.
قطعا کارهای بر زمین مانده زیاد است
دکتر محمد باقر قالیباف با بیان این که قطعا کارهای بر زمین مانده زیاد است، گفت: وقتی امروز شهرداری را با سه سال قبل مقایسه می کنیم باید حتما وضعیت ما رو به بهبود باشد و همچنین روند کار و شاخص ها باید با دیگر شهرهایی که هم وزن ما هستند جایگاه خود را داشته باشد.
او افزود: هرچند امروز در مترو مشکلات زیاد است اما در هیچ شهری در دنیا سالی 25 کیلومتر تونل حفر نمی کنند و 15 کیلومتر به بهره برداری نمی رسانند و اگر تهران در اجلاس مترو پلیس به مقامی دست یافت به این دلیل است.
شتاب بیشتر مترو نیازمند همراهی و اعتبارات است
شهردار تهران با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه حمل و نقل ریلی اظهارکرد: اگر امروز مشکلاتی در این زمینه است به دلیل عقب ماندگیهای زیاد گذشته است، قبلا در تهران به طور متوسط 5/2 کیلومتر مترو ساخته میشد اما هم اکنون به 15 کیلومتر رسیده است که شتاب بیشتر این کار نیاز به همراهی، اعتبارات و غیره دارد.
شهردار تهران با تاکید بر این که اعتماد مردم به شهرداری سرمایه ماست، گفت: مردم باید به شهرداری و مدیران شهر اعتماد کنند، هرچند ممکن است از سر لطف به مدیران شهر اعتماد داشته باشند اما باید بتوانند به شهرداری نیز اعتماد کنند و همه دست به دست هم بدهیم تا این اعتماد نسبی ایجاد شود و روز به روز بیشتر شود.