هواداران دکتر قالیباف در کرمانشاه

سیاسی.فرهنگی.تحلیلی.خبری

هواداران دکتر قالیباف در کرمانشاه

سیاسی.فرهنگی.تحلیلی.خبری

پاسخ کاتوزیان به اظهارات رحیمی درمورد تنگه هرمز

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران (econews.ir)، "حمیدرضا کاتوزیان" در تشریح آثار و تبعات تحریم بانک مرکزی، بالا رفتن قیمت ارز، افزایش قیمت کالاهای وارداتی، اختلال وضعیت اقتصادی و انزوای سیاسی را از تبعات این موضوع عنوان کرد.
وی در ارتباط با تبعات تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا، گفت: یکی از آثار فوری تحریم بانک مرکزی بر روی بازار ارز کشور است و همچنین این تحریم نقل و انتقال پول را با دشواری بالایی مواجه می‌کند و امکان اینکه ما در بازارهای خارجی با سهولت فعلی عمل کنیم دیگر وجود نخواهد داشت.
این مقام مسئول ادامه داد: این موضوع در بازار داخلی نیز تاثیراتی دارد که از یک سو می‌توان به افزایش قیمت ارزهای خارجی و از سوی دیگر به افزایش قیمت کلیه محصولات وارداتی اشاره کرد. با شکل‌گیری تحریم بانک مرکزی و افزایش این دست از فشارها، قیمت ارز بالا خواهد رفت و محصولات وارداتی همچون خودروهای وارداتی، مواد اولیه و تجهیزات با یک افزایش قیمت مواجه خواهند شد.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس پیش‌بینی کرد که در همین راستا بخشی از نقدینگی موجود در دست مردم به سمت بازار ارز و طلا هجوم آورد که این موضوع در وضعیت اقتصادی کشور اختلالاتی را به وجود خواهد آورد.

آثار تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر است
کاتوزیان ابراز امیدواری کرد که دولت با اندیشیدن تمهیدات عاقلانه با بخشی از این تحریم‌ها مقابله کند هرچند که تحریم‌ها دارای آثاری هستند که اجتناب‌‌ناپذیر است.
رییس کمیسیون انرژی مجلس در مورد راه‌حل‌های کاهش آثار این تحریم یادآور شد: بهترین راه حل این است که ما سطح تعاملات بین‌المللی را افزایش دهیم و برای وفاق جهانی تلاش کنیم. اینکه هر روز به نوعی تهدید کنیم که تنگه هرمز را می‌بندیم و یا بگوییم نفت را ابزار سیاسی می‌دانیم آثار سوئی دارد که هم ارتباط جهانی و بین‌المللی ما را دچار اختلال می‌کند و هم اینکه آثار و تبعات اقتصادی زیادی هم برای ما دارد.
شعار بستن تنگه هرمز در عرصه جهانی نامناسب است

این نماینده مجلس با اشاره به مسئله بستن تنگه هرمز، ادامه داد: بخش بزرگی از نفت دنیا از این تنگه عبور می‌کند و اینکه آقای رحیمی(معاون اول رئیس جمهور) عنوان کرده است که اگر نفت ایران تحریم شود نخواهیم گذاشت یک قطره نفت از این تنگه عبور کند با وجود آنکه می‌تواند نشان‌دهنده اقتدار ملی ما باشد اما از جهتی شعار نامناسبی در عرصه جهانی است.
کاتوزیان اظهار داشت:  زمانی که گفته می‌شود اجازه عبور نفت از این تنگه داده نمی‌شود بخشی از این نفت در مکان‌هایی مصرف خواهد شد که مردم دنیا قصد بهره بردن از آن را دارند و ما می‌گوییم انرژی به شما نمی‌دهیم و اجازه هم نخواهیم داد کسی به شما انرژی بدهد.
سخنان نسنجیده ما را به انزوا می‌برد

کاتوزیان معتقد است که اینگونه مسائل آثار سوئی بر سیاست ما دارد و بیان این اظهارات نسنجیده برای ما در دنیا انزوا به وجود می‌آورد. قدرت‌های بزرگ در حال حاضر به دنبال این هستند که یک اجماع جهانی علیه ما به وجود بیاورند و بگویند که ما اخلالگر نظم جهانی هستیم و ما هم از این سو شعار بستن تنگه هرمز را بدهیم درست نیست. این موارد در سیاست‌های بین‌المللی ما اختلال به وجود می‌آورد.
رییس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه باید کنترل شده صحبت کرد و مواضع سیاسی را باید به صورت مقتدرانه در داخل کشور کنترل کرد خاطرنشان کرد: برخوردهای نسنجیده منجر می‌شود که برای خودمان تنگناهای بین‌المللی به وجود بیاوریم و اجماع جهانی که قدرت‌های بزرگ به دنبال ایجاد آن علیه ما هستند را تسریع بخشیم.
لزوم حرکت به سمت حل مناقشات

وی افزود: دولت، شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های مربوط باید عاقلانه و دوراندیشانه به مسائل نگاه کرده و تلاش کنند که وفاق به وجود بیاورند و شرایط را به نفع ما تغییر دهند نه اینکه به انزوای سیاسی ما تسریع ببخشند.
این نماینده مجلس تاکید کرد که باید به سمت حل مناقشات حرکت کرد و در مورد مسائل قابل توافق، توافق کنیم و اجازه ندهیم که به کشور فشار بیاید و با سختی و دشواری مواجه شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد