شهردار تهران از نهایی شدن طرح تفصیلی شهر تهران خبر داد و گفت: در این طرح مشکل کمبود پارکینگ در پایتخت پیش بینی و رفع شده است.
محمد باقر قالیباف در همایش بین المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک که صبح
سه شنبه در برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه مهمترین دغدغه مدیریت شهری
افزایش کیفیت زندگی شهروندان در بعد مادی و معنوی است، گفت: تلاش کرده ایم
تمام پروژه ها در شهر با برنامه اداره شود و اینگونه نبوده که شب بخوابیم و
صبح تصمیمی برای اداره شهر بگیریم.
وی با اشاره به منتقدان پروژه های
شهری گفت: بدون شک همه تصمیمات در شهر موافقین و مخالفین دارد اما مهم آن
است که بدون مطالعه و منطق هیچ حرکتی انجام شود.
شهردار تهران مهمترین چالشهای پایتخت را آلودگی هوا، آلودگی صوتی و
ترافیک دانست و گفت: باید تلاش کرد شهر را از زیر سلطه خودروهای شخصی بیرون
بیاوریم. همچنین باید زیرساختهای حمل و نقلی شهر را تکمیل کنیم.
قالیباف
با بیان اینکه تا سال آینده تمامی گذرگاهها، پلها و زیرساختهای ترافیکی در
حد استانداردی قرار می گیرند، گفت: تمامی پروژه های توسعه بزرگراهی تهران
تا سال آینده به اتمام می رسد.
وی با اشاره به ادامه اتوبان امام
علی (ع) گفت: تنها برای تملک معارضین این پروژه 800 میلیارد تومان هزینه
لازم است و باید با 6 هزار مالک رایزنی کنیم.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه مشکل ترافیک تهران با حرفهای سیاسی حل
نمی شود، گفت: در زمینه حل مشکلات ترافیکی نیاز به فرهنگ سازی داریم و
همچنین توسعه حمل و نقل عمومی. و نباید با هزینه های بالا، اتوبان و
بزرگراه ایجاد کنیم و آن وقت آن را در اختیار ماشینها برای جولان دادن قرار
دهیم.
وی با اشاره به برخی اظهارنظرها که گرانی بنزین را سبب کاهش
بار ترافیکی پایتخت می دانستند، گفت: اگر بنزین 2 هزار تومان هم بشود در
ترافیک تهران اثری ندارد بلکه باید هزینه های استفاده از حمل و نقل شخصی را
بالا برد بنابراین از سیاستهای اصلی شهرداری آن است که پس از بهره برداری
از هر بزرگراهی ابتدا سهم حمل و نقل عمومی را بردارند به طور مثال اگر ما
پل روگذر صدر را افتتاح می کنیم یک لاین بی آر تی در این مسیر قرار می
دهیم.
شهردار تهران گفت: باید کاری کنیم تا هر شهروند پس از خروج
از خانه حداکثر تا 350 متری از محل زندگی اش به ایستگاهی برسد که امکان
استفاده از حمل و نقل عمومی را داشته باشد.
قالیباف با بیان اینکه
زور مدیریت شهری به خودروسازان و نیروهای حمایت کننده از آنها نمی رسد گفت:
منافعی پشت حرف زور این افراد خوابیده است اما مدیریت شهری بر اساس
اختیارات خود سند هر خودرو را منوط به داشتن پارکینگ کرده است.
وی
ادامه داد: برای استفاده از حمل و نقل عمومی باید شبکه حمل و نقلی توسعه
یابد که متاسفانه در برخی از مناطق شهر مانند منطقه 5، 22، 19، 18 و 20
چنین شبکه ای وجود ندارد.
شهردار تهران از گسترش پیاده راهها در
مناطق مرکزی شهر تهران خبر داد و گفت: باید کاری کنیم تا در مرکز شهر کیفیت
زندگی بالاتر رود به طور مثال پیاده راه منطقه 12 در زندگی مردم این منطقه
تاثیر بسیاری داشته است.
قالیباف تاکید کرد: مشکل ترافیک تهران بحث مدیریتی است و در صورت اصلاح نگاهها می توان چهارساله این مشکل را حل کرد.